Emma Ohlson, general sekreterare, ASFB Asociation of Swedish Fashion Brands.
I måndag 26/1 startade modeveckan med öppningsvisningen Whyred och med Icona Pop som invigdningsstjärnorna.
Emma Ohlson: Vi har 3 dagar fyllda med många fina modevisningar och andra modepresentationer runt om i staden. Vi är lokaliserade här kring Berns, vid stora salongen och Arkaden. Under dagarna f.o.m. kl. 14:00 kommer Fashion Bar vara öppen där man kan följa modevisningarna via livestreaming. Vi har många väletablerade och rutinerade modemärken. Några av de starkaset varumärkena är : Cheap Monday, Back, House of Dagmar, JLindeberg, Filippa K, Carin Wester, AltewaiSaome m.fl.
Vi välkomnar några nykomlingar som Edwin Trieu och Lamija. Sedan har Beckmans elever en visning. En tolkning av svenska modeskapare. Vi välkomnar även Astrid Olsson och Lee Cotter, design duon som tidigare låg bakom för 5th Avenue Shoe Repair som nu kommit tillbaks med ett nytt projekt som heter ”By The No”.
Max Nöje: Varför valde ni Icona Pop som invigningsstjärnorna?
Emma Ohlson: Det finns en naturlig koppling till mode. De har var och en sin individuella stil. De har ofta klätt sig i svenska varumärken allt från Back till Whyred och andra starka varumärken, så det känns väldigt naturligt att de skulle delta vid invigningen av modeveckan.
Max Nöje: Vad känner du för mode?
Jag älskar mode! Jag har jobbat i modebranschen under hela mitt yrkesverksamma liv. Både som journalist, inom reklam, design och PR och nu har jag den här fantastiska rollen att genom ASFB representera svensk mode.
Max Nöje: Vad är svensk mode?
Emma Ohlson: Svensk mode är jättestarkt inom Sverige, vi är en industri som omsätter över 240 miljarder kronor. Vi har en ökande export på 68%, medan Sveriges export har gått ner med 0, 2% så vi är verkligen en tillväxtbransch. En av de starkaste inom kreativa och kulturella näringar.
Jag är mycket stolt över svenskt mode. Både då det gäller vårt rykte utomlands och det vi producerar för Sverige.
Reporter & Fotograf: Cristina Funke
info@maxnoje.se