Nadine Bergquist, marknadsansvarig för det brittiska bolaget Lush som i Sverige är mest känd för sina härliga tvålar i alla former, färger och dofter, berättar att det är hudvårds- och även hårprodukterna som de har blivit kända för under de senaste åren. De jobbar starkt med inriktningen att det ska vara färskt och ekologiskt d.v.s. effektiva rättviseprodukter. Lush har etablerat sig med 9 butiker under sin 17-åriga tid i Sverige och ger gärna konsultationer till kunden. Lush vet hur man sticker ut och utökar ständigt sitt utbud. Exempelvis så har de tandkräm i tablettform, egen Spa- musik, tvålar som innehåller persilja.
Vad vill ni uppnå med era produkter?
Dels att de är väldigt kvalitativa produkter, vi vill ha produkter som inte behöver testas på djur och ett bra sätt att undvika det är att använda så mycket naturliga ingredienser så möjligt och även säkra syntetiska som har lång historia av säkert användande. Då vi väljer den typen av ingredienser så finns det inget behov av djurförsök.
När vi t.ex. välja kakaosmör istället för ett syntetiskt alternativ så har vi även en väldig kvalitativ produkt som faktiskt gör skillnaden på huden. Det är någonting som sätter människor i arbete runt om i världen och som vi kan betala ett schysst pris för, samt att vi vet är säkert att använda. Så det är vår filosofi bakom produkterna.
Du har jobbat 10 år på företaget. Har du sett att trenderna har förändrat under åren?
När jag började och man förklarade att produkterna var miljövänliga, så var det inget eller väldigt lite intresse. Idag vill folk veta, ifrågasätter och efterfrågar efter en viss typ av ingrediens samt bryr sig om förpackningar. Vilken inverkan produkterna har.
Doftmässigt så är folk också mer öppna : ” vad kul en tvål med apelsin juice eller mossade jordgubbar” och inte enbart den gröna olivtvålen.
Max Nöje: Kan du nämna några annorlunda tvålar ni har nu?
Nadine Bergquist: ”Parsley Porridge soup” (persilje gröt soppa). Den är kanske inte vad folk förväntar sig att se. En annan tvål är gjord med massa havrekorn, melass och apelsin juice. Den är som en frukost.
Max Nöje: Vem uppfinner era produkter?
Nadine Bergquist: Det gör fortfarande våra grundare. De uppfinner produkterna själva och de är fulla av skaparlust. Så det kommer alltid nya spännande saker: Allt från badbomber till salttabletter som man borstar tänderna med. Vi har börjat sälja våra egna spa-böcker, vi har öppnat SPA runt om i världen och har även släpp vår egen SPA-musik.
Vilka är era topp-produkter?
Vi har bl.a. en body lotion som heter Dream Cream som är topp och som alltid varit på topp. Det är en duschgelé med massa rättvisemärkt olivolja. Vi har en ansiktsrengöring med exempelvis lavendelolja som är som en sushirulle som man skär upp i lösvikt. En honungstvål som heter ”Wash The Kids”.
Max Nöje: Tablett-tandkräm!? Har det funnits länge? Jag har inte provat det.
Nadine Bergquist: Det har inte varit en nyhet som har nått ut jättestarkt, men vi har haft den i 3 år. Vi tog fram den för att komma bort från plastförpackningen. Så det är små tabletter i fast form som kommer i kartonger av återvunnen papp för att vara så miljövänligt så möjligt.
Max Nöje: Men behöver man inte vatten till det?
Nadine Bergquist: Man biter av med framtänderna och när man borstar så skummar det till. Det finns även i olika smaker.
Max Nöje: Och på tal om Spa-musiken har ni redan tagit fram det eller är det ett projekt?
Nadine Bergquist: Musiken finns. Alla våra spa-behandlingar har sin egna skräddarsydda musik till just den behandlingen och musiken finns att köpa via iTunes.
Max Nöje: Hur är det med era SPA, har ni någon även i Sverige?
Nadine Bergquist: Vi har ingen i Sverige än men det finns i London, Paris och Madrid så att det kommer mer och mer.
Max Nöje: Är det skillnad mellan vilken tvål män och kvinnor väljer?
Nadine Bergquist: Egentligen inte. Om kvinnor kommer in för att köpa något till männen så tror de att de vill ha citrus, men när de kommer in själva så är det mycket vanilj, sockersöta dofter. Så det är väldigt blandat.
Reporter: Cristina Funke
Foto: Lush
info@maxnoje.se