2013-10-23 100-Wattaren. Tävlingen som belönar reklam som fungerar

100-Wattaren. Tävlingen som belönar reklam som fungerar


100-Wattaren premierar reklam som fungerar. 100-Wattaren har innehåller 6 kategorier: Konsument, Producent, Ideellt, Internationellt, Smart och Långsiktigt och det är 3 valörer i varje klass:
50-, 75- och 100-watts (3x8=18 priser) med 53 nomineringar och 185 kampanjer.

Bild till vänster: Jonas Järrenfors, Nettonet visar 100-watts priset för Bästa Svenska Konsumentreklamen


Det räcker inte med att vara reklam som är kreativ, snygg och vacker den måste också ha levererats, säger Anders Eriksson, VD för Sveriges Annonsörer

Foto & text: Cristina Funke


50-Wattaren: Bästa Svenska Internationella Reklamen
Mathias Wikström och Robert Hårdh

50-Natalia Project; Annonsör: Civil Right Defenders, Byrå: RBK

Det är ett larmmsystem för människorättskämpar

Juryns Motivering: Det här handlar om en produktlansering av en produkt som inte går att köpa, som de flesta av oss inte vill ha, och som användarna inte vill skylta med. Trots det blev effekten enorm och idén spreds som en löpeld över hela världen. Organisationen bakom fick med mycket små medel sin fråga uppmärksammad globalt, samtidigt som de gjorde nytta på riktigt. Det är bara stora innovationer som klarar den ekvationen.

 
100-wattaren: Bästa Svenska Internationella Reklamen

Case: Sweat for Water, Annonsör: UNICEF / Gothia Cup; Byrå: Deportivo

Rena 2000 personer drack renat svett på Gothia Cup. Räckvidden på Tvitter var 94 miljoner. Svettmaskinen blev internationell sensation med total media räckvidd på över 1 miljard. Mer än 23 miljoner vatten renades under turnén. UNICEF gjorde en av världen mest framgångsrika vattenkampanjer någonsin enligt Unicef New York.

Juryns Motivering: En nöd som är så gammal och evig att vi riskerar att inte längre se den, har här fått global uppmärksamhet genom en saltmakande idé i jackassgenerationens anda.

Dessutom bidrog engagemanget i kampanjen till att människor i nöd ficka något mycket mer värdefullt än pengar.

Nämligen rent vatten.

75-wattaren: Bästa Svenska Internationella Reklamen

75 000 nyhetssajter tog upp den här kampanjen som nått 162 miljoner människor.

Case: Launch of the new Volvo FH; Annonsör: Volvo Lastvagnar; Byrå: Forsman & Bodenfors

Juryns Motivering: Den här kampanj handlar inte om vem som har sett den, den handlar om ”vem kan ha missat den?”. Och det är inte många. Målet var att skapa uppmärksamhet utanför de gängse cirklarna med en idé som flyttade på gränser. Att det lyckades, med råge, står utom allt tvivel. Den här kampanjen är helt enkelt en kampanj som kommer att kommas ihåg som före kampanj och efter kampanj. Eller ska vi säga ”före ballerinan”, och ”efter ballerinan”?

100-wattaren: Bästa Svenska Konsumentreklamen

Case: Direkt från Lagerhylla; Annonsör: NetOnNet; Byrå: Garbergs

Juryns Motivering: "De lyfte begreppet lagerförsäljning till en annan nivå genom att tillföra vatten, humle och malt. I en bransch fylld av splaschar och extrapriser hittade NetOnNet ett helt nytt grepp att ta marknadsandelar på den mycket konkurrensutsatta och vikande hemelektronikmarknaden genom att etablera sin affärsmodell som den mest kända och omtyckta och samtidigt äga positionen ”lägst pris”. Det som stärker kampanjresultatet ytterligare är att NetOnNet dessutom sänkte sina marknadsföringskostnader under perioden. Bra jobbat!"

50-wattaren: Bästa Svenska Konsumentreklamen

Case: Lansering Nya Comviq; Annonsör: Comviq; Byrå: Forsman & Bodenfors

Juryns Motivering: "Med hjälp av Karim, den varma sköna butiksinnehavaren, med en stark personlighet och mycket hjärta, skapar Comviq mycket liking och stärker sin position som billigast i klassen. Ett smart sätt att involvera de många små återförsäljarna i kommunikationen. De går på detta sätt tillbaka till Comviqs ursprung som byggde mycket av deras framgång. Comviq låter oss förstå att de är för oss alla. Vilket också återspeglades i säljresultatet. Vi ser framemot nya möten i Karims butik." - See more at: http://www.annons.se/vinnare-konsument#sthash.IZgrsg67.dpuf

75-wattaren: Bästa Svenska Konsumentreklamen

Case: Lansering Natalia Projekt; Annonsör: Civil Rights Defenders; Byrå: RBKf

Juryns Motivering: "Det är inte det lättaste att få upp människors ögon för något man helst blundar för. Det är heller inte det lättaste att försöka skydda någon utan skyddsnät, tusentals kilometer bort. Att väva samman dessa två svåra uppgifter i en och samma begåvade lösning gläder både juryns hjärnor och hjärtan." - See more at: http://www.annons.se/vinnare-smart#sthash.a42ydIcF.dpuf


75-Wattaren: Bästa Svenska Smartreklamen.

Case: Lansering Natalia Projekt;
Annonsör: Civil Rights Defenders; Byrå: RBK

Juryns Motivering: "Det är inte det lättaste att få upp människors ögon för något man helst blundar för. Det är heller inte det lättaste att försöka skydda någon utan skyddsnät, tusentals kilometer bort. Att väva samman dessa två svåra uppgifter i en och samma begåvade lösning gläder både juryns hjärnor och hjärtan."

 
100-wattaren: Bästa Svenska Smartreklamen

Case: ToolPool; Annonsör: Malmö Järnhandel; Byrå: The Fan Club

Juryns Motivering: "Att se en liten aktör ta sig an stora jättar på olika villkor och vinna – det är inspirerande. Att de har gjort det genom att börja i en smart målgruppsinsikt och därefter skapa en tjänst som löser ett verkligt problem – det är imponerande. Att kommunikationen dessutom är en naturlig del av själva tjänsten – det är smått genialiskt. Juryn tackar och bockar och lovar att handla på Malmö Järnhandel nästa gång de är i krokarna."

100-wattaren: Bästa Svenska Producentreklamen

Case: Lansering Natalia Projekt; Annonsör: Civil Rights Defenders; Byrå: RBKf

Juryns Motivering: "Sverige har skapat unikt många stora industriföretag per capita. Tänk om fler vågade balansera lika storslaget som årets vinnare. Här kombineras en stark och modig kreativ idé med effekt-trimning genom den senaste tekniken. Precis som i vinnaren Volvo Lastvagnars fordon.
Tut-tut i kompressorhornet!"

100-wattaren: Bästa Svenska Långsiktiga Reklamen

Case: Eftertanke-filmer 2007-2012; Annonsör: IQ; Byrå: Forsman & Bodenfors

"Att få denna kräsna målgrupps uppmärksamhet är inte lätt. Att få densamma att inte bara lyssna, utan fundera över riskerna med alkohol kan tyckas omöjligt. Men så startades en organisation med ovanligt hög IQ. En organisation som med en trovärdig, relevant och tydlig röst skapade eftertanke. En röst som tycks få unga vuxna att inte bara lyssna, utan även tänka och agera. Som inte alltid pratar i samma tonläge eller ens säger samma sak. Tvärtom – en röst som år efter år istället förstärkts genom att tala direkt från hjärtat utifrån en och samma grundidé – igenkänning skapar relevans. Befriande tycker vi. Hurra!"

75-wattaren: Bästa Svenska Långsiktiga Reklamen

Case: För allt du bryr dig om; Annonsör: Folksam; Byrå: Åkestam Holst

"Känslor - ibland kan en så bedrägligt enkel insikt som att känslor och emotionella drivkrafter är viktigast, även i vad som skulle kallas en funktionell kategori, driva ett varumärke hela vägen.

På en reklamintensiv marknad har annonsören genom att låta svenska folket klä sina passioner i känsloskrud vunnit hjärtan och hjärnor.

Med känsloladdad reklam och konsekvens i kommunikation har Folksam därför också fått juryns känslobarometer att visa att ett högtryck är på väg..."


75-wattaren: Bästa Svenska Långsiktiga Reklamen

Case: För allt du bryr dig om; Annonsör: Folksam; Byrå: Åkestam Holst

"Känslor - ibland kan en så bedrägligt enkel insikt som att känslor och emotionella drivkrafter är viktigast, även i vad som skulle kallas en funktionell kategori, driva ett varumärke hela vägen.

På en reklamintensiv marknad har annonsören genom att låta svenska folket klä sina passioner i känsloskrud vunnit hjärtan och hjärnor.

Med känsloladdad reklam och konsekvens i kommunikation har Folksam därför också fått juryns känslobarometer att visa att ett högtryck är på väg..."


50-wattaren: Bästa Svenska Långsiktiga Reklamen

Case: Julkampanjer 2008-2012; Annonsör: UNICEF; Byrå: Forsman & Bodenfors

"Det här handlar inte om pressklipp, räckvidd eller likes. Det här handlar om att rädda liv. Här smälter kommunikation och verksamhet samman på ett lysande sätt. Årets vinnare har lyckats skapa en fysisk produkt som fordon för sin kommunikation. En teknisk lösning som inte bara gör det möjligt att nå ut med sina budskap långt bortom det förväntade, utan även skapa förutsättningar för att rädda modiga och hotade människors liv. Effekt och kreativitet går hand i hand och löser ett tydligt definierat problem samtidigt som man lyckas öka organisationens relevans och inflytande på en internationell nivå. Bravissimo!"

100-wattaren: Bästa Svenska Ideella Reklamen

Case: Lansering Natalia Project; Annonsör: Civil Rights Defenders; Byrå: RBK

"I ett samhälle som alltmer präglas av individualitet och selfies har Unicef på ett begåvat sätt kopplat ihop julhysterins dilemma med ett meningsfullt och transparent sätt att hjälpa världens behövande barn. Genom att rida på en av vår tids stora trender – shopping – och låta allmosor bli konkreta gåvor, har Unicef på ett kreativt sätt lånat de stora varuhusens kommersiella manér och skapat ett mycket starkt emotionellt utryck. 
Sedan kampanjens början har Unicef ökat sin försäljning från drygt fem miljoner kronor till 15 miljoner kronor. Det är en imponerande resa och juryn är väldigt stolt över att kunna gratulera dem till en välförtjänt 50 watt seger."

Hall of Femmes tilldelades Bent Hanser stipendient 2013

Hall of Femmes
 
Barbro Ohlson Smith delar ut Bengt Hanser Stipendient
till Hall of Femmes

Erik Huss
på 100Wattaren
 
Felix Herngren, konfrencier
på 100Wattaren

Stefan, Anders Ericsson
på 100Wattaren
 
Carolina Diniz, Jannice Borekull och Ida Tholcke
på 100Wattaren